søndag 14. august 2016

Visst er det.....

Hunder, katter, sauer, geiter, høner og haner... jeg liker husdyr.
Og så er jeg heldig som har et tantebarn som både bor på et småbruk og har masse husdyr. I sommer besøkte vi henne i vakre Lærdal. Hønene er av rasen Dverg Kochin mens de sorte hanene av typen "dverg silke". Da vi var der ble de servert både mais, solsikkefrø og rips (ja, en hel ripsbusk), så ikke det minste rart at eggene de legger er knallgode. Småbruket overtok Monicas etter bestemoren og siden det alltid har vært dyr der var det naturlig å videreføre dette. Koselig å bli litt kjent med små klukkende sjarmører og samtidig oppdage ulike personligheter. Bli gjerne med inn i hønsegården :-)
Klukk, klukk, klukk, sa hønen på Haugom..


Velkommen til oss?

Vi er dverg silker, vi!

"oppfør dere" - vi har besøk :-)
Vi bare elsker rips!






Psss; korfor tar hon der så mange bilder av oss??
Ut eller inn?


Ordtak:
Visst er det hanen som sier kykeliky,
men det er høna som legger eggene.
Amerikansk ordtak




Takk for besøket, kjære hanefar!

8 kommentarer:

  1. Så fine høner, som moren min pleide å si når hun matet hønene: de gir ro i skjelen :)
    Kos deg videre!
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  2. Ha, ha, det ordtaket kunne visst overføres til flere områder :-)

    SvarSlett
  3. Hahah - enig ordtaket - mannen bare skrik og skråler - mens damene gjør og gjennomfører - hahah.

    SvarSlett
  4. Så flotte bilder av dei fine hønene.
    Høner er ikkje berre høner lenger, dei finst i dei finaste variantar.
    Artig at dei lika rips :)

    SvarSlett
  5. Jeg reagerte som Amo, trodde ikke de likte rips.
    Hele barndommen ferierte vi på bondegårder, og jeg hadde til og med en egen ku som jeg melket for hånd morgen og kveld.
    Når vi er på fjellhytta har vi både sauer og kuer rundt oss, og nå er det også kommet griser i en inngjerding lenger ned. 150 geiter er på en seter lenger opp. Men ingen høner.
    Flotte er de på bildene! God søndag ønskes av Tove.

    SvarSlett
  6. Jeg reagerte som Amo, trodde ikke de likte rips.
    Hele barndommen ferierte vi på bondegårder, og jeg hadde til og med en egen ku som jeg melket for hånd morgen og kveld.
    Når vi er på fjellhytta har vi både sauer og kuer rundt oss, og nå er det også kommet griser i en inngjerding lenger ned. 150 geiter er på en seter lenger opp. Men ingen høner.
    Flotte er de på bildene! God søndag ønskes av Tove.

    SvarSlett

Jeg blir glad hvis du ønsker å legge igjen en kommentar og plutselig ser du meg på din blogg.