torsdag 11. juni 2015

Lyderhorn. 1 av 7

Årlig arrangeres både 4.- og 7-fjellturen i Bergen. Jeg har tidligere deltatt på 4-fjellsturen.
Det var en flott tur men nå vil jeg gjøre det på min måte.
Jeg skal gå ett og ett fjell. 
Og jeg skal over dem alle før jeg er fornøyd!

Lyderhorn er første fjell "ut".
Jeg tok med meg både Alba og min fine søster på turen.
Regnet øste ned og det var kaldt..
Lyderhorn er det vestligste av Bergens sju fjell og rager 397 meter over havet! 
Astrid og Alba
Turen startet i Gravdal; ved Nutec og gikk ved fjorden på sti oppover. Lyderhorn er omkranset av et tidligere militært fort. På veien oppover er det flere gamle kanonstillinger mot Kvarven fort.






På toppen ender grusveien i en bratt tretrapp som går ned til Skåleviksvannet. Herfra er det sti helt til topps.

På toppen kan vi nyte utsikten over havet i vest og Folgefonna i øst. Bare ikke denne dagen.. For det var så tett tåke at vi knapt så hverandre. Men uansett en tur som anbefales på det varmeste!
På toppen var det tett tåke men en frisk tur

Sitat:
Sikt på månen. 
Hvis du bommer, havner du blant stjernene.

2 kommentarer:

  1. En dag må du også prøve Lyderhorn fra syd, via Lille-Lyderhorn. Der går det faktisk støpte trappetrinn oppover fjellsiden, som tyskerne lagde under krigen. Det er en flott tur. Du kan gå opp fra Bjørndalskrysset eller fra Vestkanten. Litt vanskelig å finne starten på stien, inneklemt mellom to hus, bare spør deg for.
    Gunnar

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunnar og takk for godt tips. Dette viste jeg ikke og jeg skal absolutt bestige Lyderhorn etter dine anvisninger. Ønsker deg en varm og fin sommer!

      Slett

Jeg blir glad hvis du ønsker å legge igjen en kommentar og plutselig ser du meg på din blogg.