onsdag 10. oktober 2012

Tilbakeblikk; KVASSHOVDEN OPP (2012)

Som tidligere sagt har jeg oppdaget mange nye turområder etter at ideen om å gå "alle" motbakkeløp dukker opp.
Turkameratene "turer" igjen.

Et av sommerens mål var Kvasshovden Opp.
Løpet som starter i Ulvik sentrum (innerst i Hardangerfjorden),har en lengde på 7.5 km og en høyde på 1030 km.



Traseen starter på asfalt og blir etter 1.5 km avløst av traktorvei i de brattaste partiene.



Fra Sponheim går løypen over dyrka mark og opp gjennom kulturlandskapet på ferdselsveien til Børsheim


 

Det er litt høytid å gå gjennom vakre Børsheim gard. Jeg oppdaget også at det arrangeres spennende sommerkonserter der.
Fra Åsen går løypen på skogsti gjennom granskog, furuskog og bjørkeskog.
Fra Gunnarsete og til toppen går stien først i øvre del av skogsbandet før det blir snaufjell opp til toppen.

Siste del av turen; opp mot Kvasshovden er både bratt- og tung.
Heldigvis er det lagt ut tau i det bratteste partiet;
et tau som hjalp meg å nå målet!

Mål i sikte.


Mål nådd :-) Kvasshovden 1030 moh.

Fra toppen ventet en fantastisk utsikt over Ulvik og indre del av Hardangerfjorden.
Været var fint så Hardangerjøkulen, som også ligger i Ulvik, kunne skimtes i det fjerne.
Vakker retur
 
 Turen anbefales.
 
Tur:
Fra 10 - 1030 moh. 7,5 km.
 
Dagens ordtak:
Fjelltoppen er nær, men veien til den er lang

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad hvis du ønsker å legge igjen en kommentar og plutselig ser du meg på din blogg.